Tematy

Propozycje tematyczne:

1. Opowieść o początkach kina. Fotografia. Początki kamery i projektora. Thomas Edison i inni pierwsi wynalazcy. Bracia Lumiere – kinematograf – pierwsze publiczne pokazy – kino

2. Historia gatunków filmowych. Kino gatunkowe i hybrydy gatunkowe

3. Jak to jest zrobione? Specyficzne dla filmu środki formalne, które składają się na przekaz: zdjęcia, muzyka, oświetlenie, montaż. Jak rozumieć film i mówić o nim

4. Kino a inne sztuki (z naciskiem na literaturę). Ekranizacje (w dużej mierze korzystamy z lektur). Jak film czerpie z literatury. Różnice w sztukach. Ograniczenia formalne w filmie. Konieczność wyboru ścieżki interpretacyjnej przez reżysera. Muzyka i dźwięk w filmie. Rola sztuk wizualnych: scenografia, kostiumy

5. Symbolika w filmie. Jak symbole kultury funkcjonują w obrazie filmowym

6. Kino dokumentujące. Kino w służbie propagandy, polityki, wojny, wyborów, wreszcie handlu (reklama)

7. Co trzeba zrobić, aby film dostał Oskara? Kino festiwalowe, filmy a festiwale

8. Filmy animowane. Krótka historia i tworzenie

9. Czym jest wartościowe kino? Blockbustery a kino artystyczne. Popularność a wartościowość filmu

10. Kino polskie. Przegląd, charakterystyka

11. … Nauczycielu, zaproponuj własny temat, ekranizowaną lekturę, pomysł. Zobaczymy, co da się zrobić

Propozycje specjalne tylko dla liceów:

1. Jak działa muzyka w filmie. Przykład filmu do wyboru: “Zimna wojna” Pawła Pawlikowskiego; “Misja” Rolanda Joffé. Warsztat z możliwą projekcją filmu. Prowadzi Adam Kamiński (warunki uzgadniane osobno)

2. Jak kręcić własnego wideobloga. 2 zajęcia po 45 minut oddzielone w czasie (po 1. zajęciach uczniowie otrzymują zadanie domowe, które omawiają na 2. zajęciach). Prowadzi Joanna Dreczka (warunki uzgadniane osobno)