Mirosław Przylipiak

Mirosław Przylipiak

Historyk i teoretyk filmu. Profesor zwyczajny Uniwersytetu Gdańskiego oraz profesor Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku. Jest wykładowcą akademickim z zagadnień kina i kultury audiowizualnej. Autor książek i publikacji naukowych.

Tematem jego rozprawy doktorskiej były modele podmiotowości wypowiedzi filmowej, rozprawa habilitacyjna dotyczyła zaś poetyki kina dokumentalnego.

Jest autorem książek „Kino stylu zerowego” (1994), „Kino najnowsze” (1998, wraz z Jerzym Szyłakiem) oraz kilkudziesięciu studiów z zakresu historii i teorii kina oraz komunikowania audiowizualnego, a także licznych recenzji filmowych.

Stypendysta Fundacji Fulbrighta na Uniwersytecie Harvarda. Jego książka „Poetyka kina dokumentalnego” jest owocem wieloletnich badań. Sformułował własne oryginalne definicje tego rodzaju twórczości filmowej, a także opisał jej najważniejsze cechy.

W 2001 roku otrzymał za tę publikację prestiżową Nagrodę im. Bolesława Michałka dla najlepszej książki filmowej roku 2000, przyznawaną przez miesięcznik „Kino”.

  • „love_proxy” w konkursie kwalifikującego do Oscara® Bangalore ISFF w Indiach!

  • „love_proxy” Marcina Niemkiewicza zostanie zaprezentowane w konkursie nadchodzącego Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w indyjskim Bangalore. Kwalifikujący do nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej festiwal odbędzie się w dniach 7 – 17 sierpnia i zaprezentuje w konkursie 24 filmy z całego świata.

  • Pięć filmów GSF do obejrzenia w ramach Trzymaj Festiwal w Sopocie!

  • Nadchodzący, sopocki Festiwal Trzymaj, organizowany w willi Goyki 3 Art Inkubator w dniach 26 – 27 lipca zaprezentuje pięć filmów Gdyńskiej Szkoły Filmowej: „Saudade” Wojtka Pokorskiego, „love_proxy” Marcina Niemkiewicza, „Transgresja” Diany Szczotki, „Nic poważnego” Kamila Czudeja i „Wszystko dla mojej przyjaciółki” Lulu Pomorovej. „Saudade” i „love_proxy” zyskały specjalne wyróżnienia festiwalu m.in. za „poruszające ukazanie ulotności chwil spędzonych z bliskimi” – „Saudade” oraz „za wysoką sprawność reżyserską w opowiadaniu” – „love_proxy”.

Więcej aktualności