Janusz Majewski i Paweł Huelle – premiera 32. „Blizy” pt. Nierozum

Czy dziś mamy do czynienia z kolejnym zwrotem antyoświeceniowym? Czy czeka nas nowe, tym razem cyfrowe, średniowiecze? Czy demokracja – ustrój, którego istnienie oparte jest na rozsądku obywateli – ma szanse przetrwać w takich okolicznościach? To pytania, na które próbują odpowiedzieć autorzy najnowszego numeru kwartalnika artystycznego Bliza.

Janusz Majewski i Paweł Huelle – premiera 32. „Blizy” pt. Nierozum

Na spotkaniu inauguracyjnym gościem redaktora naczelnego Pawła Huellego będzie Janusz Majewski, reżyser filmowy (np. C.K. Dezerterzy, Mała matura 1947, Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy), dramatopisarz, scenarzysta, wykładowca, rektor Warszawskiej Szkoły Filmowej. A także powieściopisarz, który opowie o swojej najnowszej książce Ryk kamiennego lwa.

21 czerwca 2018, godz. 19:00
Galeria Gdyńskiego Centrum Filmowego
Plac Grunwaldzki 2, Gdynia

wstęp wolny

– Nierozum i głupota zdają się być immanentną cechą ludzkiego umysłu – mówi Piotr Millati, redaktor „Blizy”. – Towarzyszą nam od zawsze i z racji swej powszechności bywały o wiele częściej przyczyną nieszczęść, plag i katastrof niż z reguły nazbyt wyolbrzymiana skłonność człowieka do zła.

W numerze m.in.: Janusz Majewski: Ryk kamiennego lwa (fragment); Tomasz Stawiszyński: Czas apokalipsy; Wiesław Łukaszewski: Niemądrości; Paweł Zbierski: Odkopywanie głupoty; Marika Markowska: Skutki głupoty i ignorancji; Stasia Budzisz-Cysewska: Political fiction w rosyjskich mediach; Dagmara Tomczyk: Państwa dobrobytu i ich problemy; Mateusz Piskozub: Cwani gracze;
Rafał Chojnacki: Weird fiction jako literatura nierozumu; Michał Szablewski: Luwr i statki Hieronima Boscha; Julia Gierczak: Praca uśpionego umysłu; Małgorzata Major: Pułapki kultury cyfrowej na małym ekranie; Sebastian Jakub Konefał: Głupota i obscena w służbie telewizji; Przemysław Gulda: Muzyka jest głupia czy mądra?; Marek Gajdziński: Machinalna głupota kąpielowa; Monika Samsel-Chojnacka: Ingmar Bergman – łowca demonów; Adam Wiedemann: Dwa festiwale (a nawet trzy)
Tomasz Tomasik: Kryzys męskości a literatura; Mariusz Grzebalski: Nabrałeś mnie i inne wiersze. 

O nierozumie i nie tylko rozmawiają: Ryszard Schnepf, Aleksander Świeszewski, Antonia Lloyd-Jones, Adam Kamiński, Arkadiusz Sylwestrowicz, Tamara Rogowska, Anna Pamuła, Jakub Ruźniak. 

Kwartalnik zawiera także arkusz malarski z twórczością Piotra Józefowicza, przygotowany we współpracy z Wydziałem Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

„Bliza” to pierwszy w historii ogólnopolski magazyn artystyczny wydawany w Gdyni. Pismo ukazuje się od listopada 2009 r. „Bliza” stara się łączyć wysoki, ogólnopolski poziom kulturalny z ukazywaniem ważnych lokalnych zdarzeń i osobowości. Jako magazyn artystyczny prezentuje zjawiska z różnych dziedzin sztuk: plastycznych, muzycznych, teatralnych, filmowych, literatury, architektury. Interesuje się także obyczajowością i semiotyką rzeczywistości.

  • „love_proxy”, „Przyciąganie” i „Przystań” w programie NY New Filmmakers Plus w Nowym Jorku!

  • „love_proxy” Marcina Niemkiewicza, „Przyciąganie” Aleksandry Szczepaniak i „Przystań” Diany Szczotki zostaną zaprezentowane w ramach kolejnej edycji programu NY New Filmamkers Plus w Nowym Jorku. Trwająca w dniach 1 -30 września edycja programu, organizowanego przez Anthology Film Archives w NY, obejmie, obok filmów z Gdyni, produkcje zrealizowane przez młodych twórców m.in. z Anglii, Chin, Iranu, Korei i USA.

  • „love_proxy” nagrodzone w San Francisco!

  • „love_proxy” Marcina Niemkiewicza zdobyło Nagrodę dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego w konkursie Sci-Fi Short & TV Awards w San Francisco. „love_proxy” było jedną z 27 nominowanych do Nagród produkcji, w zdecydowanej większości powstałych w USA. Uroczysta Gala dla zwycięzców Nagród odbędzie się 15 września.

  • „Nic poważnego” nagrodzone Grand Prix 17. Solanin FF w Nowej Soli!

  • „Nic poważnego” Kamila Czudeja zdobyło Grand Prix oraz Nagrodę Jury Młodych 17. Festiwalu Filmów Niezależnych Solanin FF, który odbył się w Nowej Soli w dniach 20 – 24 sierpnia. Jury przyznało filmowi Grand Prix za: „dobrą, prawdziwą opowieść, doskonałe aktorstwo i głębokie emocje wyrażone znakomitym językiem. Przewrotny tytuł zapowiada poważny temat, a realizacja dokonała się w duchu najlepszych tradycji polskiej szkoły filmowej”.

Więcej aktualności