Miasta, architekci oraz architektura na „wielkim ekranie”

Agencja Rozwoju Gdyni, wspólnie z partnerami, przygotowała w ramach Weekendu Architektury specjalny zestaw filmów kina dokumentalnego, z silnymi wątkami architektury współczesnej, w tym okresu modernizmu międzywojennego oraz zagadnieniami społeczno-miejskimi. ARCHI Film zawsze stanowi dla jego uczestników znakomitą okazję do rozmów i dyskusji nie tylko o filmie, ale także o miejscach, ludziach i architekturze ‑ najczęstszych bohaterach prezentowanych obrazów. Dodatkową atrakcją będzie m.in. rozmowa (LIVE) z jedną z artystek, twórczynią premierowo prezentowanego obrazu „Letters from home”, pochodzącą z izraelskiej Hajfy Hadas Tapouchi.

Miasta, architekci oraz architektura na „wielkim ekranie”

Opisy filmów:

„Schayer” 

Reżyseria: Jakub Gawkowski, Monika Olszewska
Produkcja: Polska
Czas trwania: 42 min.

„Schayer” to podróż śladami architekta, który wywarł wpływ na krajobraz odległych od siebie o tysiące kilometrów miast — Katowic i Bejrutu. Opowieść o jego losach rozpoczyna się w latach trzydziestych na Górnym Śląsku. Karol Schayer jest wtedy absolwentem Politechniki Lwowskiej i dostaje zlecenie zaprojektowania takich budynków użyteczności publicznej jak szkoła w Piekarach Śląskich, międzynarodowy Bank Handlowy przy ulicy Mielęckiego w Katowicach, czy ekskluzywnych kamienic przy ulicach: Dąbrowskiego 24, PCK 6 oraz przy Al. Korfantego 60. Momentem przełomowym w karierze architekta stała się możliwość zaprojektowania gmachu Muzeum Śląskiego. Monumentalny budynek na planie litery H miał ośmiokondygnacyjny korpus główny (gmach wystawowy o długości 83 m). Wizjonerska budowla nigdy jednak nie doczekała się otwarcia, a autor projektu zmuszony był opuścić kraj. Twórca architektury określanej przez okupanta mianem „zdegenerowanej”, ostatecznie znalazł schronienie w stolicy Libanu.

Poprzez rozmowy z wybitnymi specjalistami: dr hab. Irmą Koziną, prof. Ewą Chojecką, dr Zofią Oslislo-Piekarska, dr Waldemarem Odorowskim, Stanisławem Rukszą, dr George Arbid, Richardem Azoury oraz mieszkańcami budynków Schayera, ukazane są losy architekta oraz jego zrealizowanych projektów. Eklektyczna forma filmu została wzbogacona ścieżką dźwiękową z udziałem muzyków takich jak Robert Lippok, Muslimgauze (za zgodą wytwórni Staalplaat), Souvenir de Tanger czy Mchy i porosty.

/////////////////////////////////////////////////

Spacer po wodzie

Reżyseria: Andrey Paounov
Produkcja: Niemcy/USA/Włochy/ ZEA / Włochy
Czas trwania: 105 min.

miejsce i czas pokazu: Sala Teatralna, Konsulat Kultury, ul. Jana z Kolna25, 28 sierpnia, g. 20:00

Nieocenzurowane spojrzenie na sztukę i życie Christo, amerykańskiego artysty bułgarskiego pochodzenia, który wspólnie z francuską żoną Jeanne-Claude stworzył najwybitniejsze przykłady tzw. sztuki ziemi (land art). Christo jest kimś pomiędzy projektantem mody a artystą przestrzeni publicznej. W nowe, gigantycznych rozmiarów szaty z materiału lub folii ubierał nie ludzi, lecz całe budynki, mosty i przyrodę.

W 2016 roku, siedem lat po śmierci żony, Christo postanawia zrealizować ich wspólny projekt „Floating Piers”, opracowany w 1970 roku. Było to duże wyzwanie zarówno pod względem artystycznym, jak i logistycznym, bo chodziło o zbudowanie tymczasowej promenady na jeziorze. Film ukazuje, jak doszło do finalizacji tego oszałamiającego dzieła u podnóża Alp na włoskim jeziorze Iseo. Poznajemy wyzwania, jakie wiązały się z tym projektem, negocjacje, a także twórcze rozwiązywanie problemów i walkę z biurokracją.
Osiemdziesięcioletni Christo jest uparty, narzeka, ale nie traci nadziei. Pomimo początkowych problemów projekt udaje się zrealizować i wzbudza on ogromne zainteresowanie – obejrzało go 1 200 000 widzów. Film nie jest typowym portretem artysty. To raczej portret człowieka pełnego pasji i emocji. Christo opowiada o swojej twórczej metodzie zaledwie kilka razy. „Spacer po wodzie” pozwala nam go poznać z innej strony.

/////////////////////////////////////////////////

Niezwykła propozycja //The Proposal

Reżyseria: Jill Magid
Produkcja: USA 2018
Czas trwania: 85 min.
miejsce i czas pokazu: Sala Goplana, GCF | 29 sierpnia, g. 20:00

Czy architektura może wyrazić ducha religii bardziej niż ich spisane kanony? Budowle pomagają oddzielić skończone od nieskończonego. Zapewniają ochronę przed tym, co bezgraniczne, a jednocześnie tworzą poczucie bezmiaru. Film zgłębia przestrzeń rozmaitych świętych miejsc, definiowanych szerzej niż tylko budynki kościelne. Śledzi „duchowe życie” w architekturze, sztukach pięknych i w naturze. Kamera zanurza się w pozamiejskich pejzażach i budynkach, traktowanych jak szkatułki, w których zamknięto nieskończoność, życie i śmierć.

Poznajemy bohaterów, którzy konfrontują się ze „świętą przestrzenią”, jej konstrukcją i reinterpretują ją na nowo. Są wśród nich architekci: Peter Zümthor, Peter Märkli i Álvaro Siza Vieira, a także muzyk, wirtuoz perkusji Jojo Mayer i artyści sztuki współczesnej Janes Turrell i Cristina Iglesias. Wszyscy starają się zdefiniować architekturę przez emocje i relacje między różnymi formami i elementami przestrzeni.

////////////////////////////////////////////////////////////

Universam „Grochów”

Reżyseria: Tomasz Knittel
Produkcja: Polska, 2018
Czas trwania: 39 min.
miejsce i czas pokazu: Dawne Kino Goplana, Skwer Kościuszki 10 (wejście od ul. Żeromskiego) 27 sierpnia, g. 21:00

„Universam „Grochów” to nieistniejąca już pierwsza dzielnicowa galeria handlowo-usługowa, powstała w latach 70. na warszawskiej Pradze Południe. Przez lata swojej świetności Uniwersam stanowił centrum życia handlowego i społecznego prawobrzeżnej Warszawy. Pod koniec 2016 roku, po prawie 40 latach, warszawski kultowy dom handlowy został zburzony. Film Tomasza Knittla pokazuje świat Universamu oczami ludzi tam pracujących, mieszkających w okolicy i spędzających czas na dziedzińcu galerii.

////////////////////////////////////////////////////////////

Letters from home

Reżyseria i zdjęcia: Hadas Tapouchi, Amnon Zlaiet (jako operator części zdjęć)
Produkcja: Niemcy, Izrael, Polska 2018
Czas trwania: 1h

Letters from home to projekt społeczno-filmowy realizowany przez artystkę młodego pokolenia pochodzącą z Hajfie, zaś obecnie mieszkającą w Berlinie Hadas Tapouchi.

Film opowiada o losach dwóch różnych mikro społeczności, żyjących w różnych częściach Europy (w Polsce i Izraelu) oraz wywodzących się z bardzo różnych kultur, religii i środowisk, stanowiących najczęściej ich własny, specyficzny mikroświat. Możliwy do zaobserwowania dopiero we wnętrzach zamieszkiwanych przez nich modernistycznych historycznych budynków.

Autorka dokumentu wybrała m.in. mieszkańców gdyńskiego Bankowca jako bohaterów swoich wywiadów oraz dzielnicy Hadar Hacarmel w Hajfie. W obu miejscach mamy do czynienia ze społecznościami imigracyjnymi, które trafiają na skutek splotu różnych zdarzeń historycznych, lub osobistych, do nowych, nieznanych im wcześniej miejsc, ulic, podwórek i budynków.

Celem badawczym autorki dokumentu było poznanie wpływu wybranych przez nią miejsc i dzielnic (w Gdyni i Hajfie), w tym architektury modernizmu oraz Bauhasu, na przebieg procesów integracji społecznej mieszkańców. Porównanie interakcji oraz percepcji społecznych, w tak odległych od siebie geograficznie miejscach, okazuje się dla autorki dokumentu fascynującym wyzwaniem oraz niezapomnianym przeżyciem.

Projekt został zrealizowany dzięki środkom – grantowi Instytutu Pileckiego w Berlinie.

WSTĘP WOLNY! Na filmy obowiązują zapisy, a liczba miejsc jest ograniczona.

Link do zapisów

Partnerami pokazów są m.in.:

Dawne Kino Goplana, Muzeum Marynarki Wojennej, projekt „Exercising Modernity”, Gdyńskie Centrum Filmowe, Against Gravity, Muzeum Miasta Gdyni, Tomasz Knitter oraz Monika Olszewska

  • Oświadczenie Gdyńskiej Szkoły Filmowej dotyczące artykułu prasowego z dnia 18.11.2024 r. opublikowanego na portalu OKO.press

  • Pragniemy zdecydowanie podkreślić, że nie ma i nie będzie naszej zgody na jakiekolwiek zachowania przemocowe wobec naszych Studentek i Studentów. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby na podstawie posiadanej przez nas wiedzy pomóc naszej Studentce, dzisiaj – Absolwentce w sytuacji, w jakiej się znalazła. Bezpośrednio po opisanym w artykule zdarzeniu poprosiliśmy o pomoc psychologa, który był do dyspozycji Studentek i Studentów. Wdrożyliśmy także kodeks etyczny obowiązujący w Gdyńskiej Szkole Filmowej („GSF”) do chwili obecnej.

Więcej aktualności