„BEKSIŃSCY. Album wideofoniczny”: przed premierą

W pierwszej osobie i w całości z materiału archiwalnego. Właśnie tak chciałem opowiedzieć o rodzinie Beksińskich. Powstało 25 wersji montażowych filmu, a przy 15-ej zupełnie zmieniła się jego koncepcja – mówi scenarzysta i reżyser, Marcin Borchardt, o pracy nad pełnometrażowym filmem dokumentalnym pt. „BEKSIŃSCY. Album wideofoniczny”. Wykładowca Gdyńskiej Szkoły Filmowej był gościem Piotra Jaconia w audycji „Gdynia Główna Osobista” w Radiu Gdańsk.

Z rodziną Beksińskich Marcin Borchardt „spędził” trzy lata, przeglądając obszerne archiwum, jakie po sobie pozostawiła: zdjęcia oraz około 300 godzin nagrań audio i wideo, rejestrujących codzienne życie, często prozaiczne czynności i sytuacje. – Z chwilą, kiedy Zdzisław Beksiński spełnia swoje marzenie i kupuje kamerę, w połowie lat osiemdziesiątych, wchodzimy w zupełnie inny rodzaj filmu dokumentalnego, tak zwany dokument obserwacyjny. Zaczynamy obserwować tę rodzinę, ale w sposób szczególny, ponieważ oni, jak wiadomo, filmują się sami. Powstaje dokument obserwacyjny, ale robiony przez samych zainteresowanych. I też nie z myślą o tym, żeby powstał film dokumentalny, ale z intencją rejestrowania rzeczywistości. Zdzisław przez dekadę rejestruje tę rzeczywistość bardzo intensywnie i ten materiał stanowił dla mnie najważniejszy zasób dziedzictwa rodziny Beksińskich – opowiada Marcin Borchardt.

Nagrania Zdzisława Beksińskiego są absolutnie pozbawione wszelkiej autokreacyjności. Trudno powiedzieć, dlaczego on to robił, dlaczego filmował. Mam wrażenie, że poprzez kamerę próbował się zbliżyć do drugiej osoby, do rodziny – mówi reżyser. Marcin Borchardt dotarł również do licznych filmów i reportaży, jakie na temat Beksińskiego, jego życia i twórczości, produkowały polskie i zagraniczne ekipy telewizyjne i filmowe, od Skandynawii po Japonię. Scenariusz filmu „BEKSIŃSCY. Album wideofoniczny” powstał na podstawie biografii autorstwa Magdaleny Grzebałkowskiej pt. „Beksińscy. Portret podwójny”. Film ma wejść do polskich kin jesienią 2017 roku. Festiwalową premierę zaplanowano na maj – będzie to film otwarcia Krakowskiego Festiwalu Filmowego. O szczegółach pracy nad dokumentem oraz na jego relacji wobec fabuły, a także między innymi o tym, za co Marcin Borchardt lubi Zdzisława Beksińskiego, można posłuchać w wywiadzie dostępnym w całości na stronie Radia Gdańsk.

LINK: 

http://radiogdansk.pl/audycje-rg/gdynia-glowna-osobista/item/58769-widzowie-moga-porownac-wersje-dokumentalna-i-fabularna-marcin-borchardt-o-swoim-najnowszym-filmie-o-beksinskich

  • „love_proxy”, „Przyciąganie” i „Przystań” w programie NY New Filmmakers Plus w Nowym Jorku!

  • „love_proxy” Marcina Niemkiewicza, „Przyciąganie” Aleksandry Szczepaniak i „Przystań” Diany Szczotki zostaną zaprezentowane w ramach kolejnej edycji programu NY New Filmamkers Plus w Nowym Jorku. Trwająca w dniach 1 -30 września edycja programu, organizowanego przez Anthology Film Archives w NY, obejmie, obok filmów z Gdyni, produkcje zrealizowane przez młodych twórców m.in. z Anglii, Chin, Iranu, Korei i USA.

  • „love_proxy” nagrodzone w San Francisco!

  • „love_proxy” Marcina Niemkiewicza zdobyło Nagrodę dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego w konkursie Sci-Fi Short & TV Awards w San Francisco. „love_proxy” było jedną z 27 nominowanych do Nagród produkcji, w zdecydowanej większości powstałych w USA. Uroczysta Gala dla zwycięzców Nagród odbędzie się 15 września.

  • „Nic poważnego” nagrodzone Grand Prix 17. Solanin FF w Nowej Soli!

  • „Nic poważnego” Kamila Czudeja zdobyło Grand Prix oraz Nagrodę Jury Młodych 17. Festiwalu Filmów Niezależnych Solanin FF, który odbył się w Nowej Soli w dniach 20 – 24 sierpnia. Jury przyznało filmowi Grand Prix za: „dobrą, prawdziwą opowieść, doskonałe aktorstwo i głębokie emocje wyrażone znakomitym językiem. Przewrotny tytuł zapowiada poważny temat, a realizacja dokonała się w duchu najlepszych tradycji polskiej szkoły filmowej”.

Więcej aktualności