„Polska kostiumologia filmowa – sztuka do odkrycia?” – wykład prof. Krzysztofa Kornackiego

W najbliższy czwartek, 6 października o godz. 18:00 Muzeum Miasta Gdyni zaprasza na wykład prof. Krzysztofa Kornackiego (wykładowcy Gdyńskiej Szkoły Filmowej) „Polska kostiumologia filmowa – sztuka do odkrycia?”


Wstęp wolny/ wykład towarzyszy wystawie „Z filmowej szafy – kostiumy filmowe: Has, Wajda, Polański, Żuławski”. 

Monika Kaleta, odbierając nagrodę za kostiumy na ostatnim (2016) Festiwalu Filmowym w Gdyni powiedziała znamienne: „Proszę o przywrócenie nam, specjalistom od kostiumów, miana twórców filmowych”. I rzeczywiście coś jest na rzeczy. W polskim środowisku filmowym kostiumografia długo musiała dobijać się o status ważnej profesji artystycznej. Dowodem na to niech będzie fakt, że dopiero w 1987 roku przyznano po raz pierwszy – podczas dorocznego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych – nagrody za kostiumy, gdy, dla przykładu, nagrody za scenografię przyznawano od pierwszej edycji imprezy w 1974 roku. Oczywiście, nikt nie będzie zaprzeczał, że scenografia jest profesją ważniejszą dla ostatecznego efektu plastycznego filmów (może z wyjątkiem tzw. filmów kostiumowych), ale tak długie lekceważenie kostiumografii jest symptomatyczne. To zresztą wyraz ogólniejszej tendencji. Także polscy filmoznawcy nie uznali tematu kostiumów za interesujący (jeśli nie liczyć rozrzuconych tu i ówdzie skromnych szkiców lub wywiadów z kostiumografami). Jak to jest z polską kostiumologią? Czy można ją uznać za dziedzinę sztuki, a jeśli tak, to na jakich warunkach? Jak ewoluowała polska kostiumografia? Na te i inne pytanie autor podejmie próbę odpowiedzi.

Prof. UG, dr hab. Krzysztof Kornacki jest filmoznawcą, pracownikiem Katedry Kultury i Sztuki Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. Specjalizuje się w historii kina polskiego. Autor książek Kino polskie wobec katolicyzmu 1945–1970 (książka nominowana do nagrody im. Bolesława Michałka), „Popiół i diament” Andrzeja Wajdy („Pióro Fredry” za Książkę Roku 2011); współredagował tomów Poszukiwanie i degradowanie sacrum w kinie (2002) oraz Sacrum w kinie. Dekadę później (2013). Współzałożyciel i pierwszy prezes DKF UG „Miłość blondynki” oraz członek Rady Redakcyjnej czasopisma kultury audiowizualnej „Panoptikum”.

  • „Olga” i „Strach” w programie 19. Festiwalu Żubroffka w Białymstoku

  • „Olga” Lulu Pomorovej zostanie zaprezentowana w konkursie filmów dokumentalnych, a „Strach” Roberta Zawadzkiego – w ramach pokazów specjalnych nadchodzącej, 19. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych Żubroffka w Białymstoku. Odbywający się w dniach 3 – 7 grudnia festiwal pokaże filmy z całego świata w 10 różnych sekcjach konkursowych.

  • „Mama wraca” nagrodzona w Serbii i Chorwacji

  • „Mama wraca” Mikołaja Janika zdobyła Grand Prix 23. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Uhvati Film w Nowym Sadzie w Serbii oraz Drugą Nagrodę dla Filmu Dokumentalnego na edycji tego samego festiwalu, odbywającej się w Rijece w Chorwacji. Organizowany panregionalnie w październiku i listopadzie (w Nowym Sadzie w Serbii, Rijece w Chorwacji i w Kotorze w Czarnogórze) Uhvati Film Festival, prezentuje międzynarodowe produkcje fabularne i dokumentalne, poruszające tematy niepełnosprawności.

Więcej aktualności