Skelnik, Samsel i Huelle o „Ostatnim tabu” – premiera 26. Blizy, 6 czerwca, poniedziałek, godz. 19:00, Gdyńskie Centrum Filmowe – Galeria

Nowoczesność i ponowoczesność można określić jako czas postępującego raz szybciej, raz wolniej unicestwiania kulturowych i społecznych zakazów. Redaktorzy i autorzy w numerze o „Ostatnim tabu” próbują odpowiedzieć na pytania: jakie znaczenie ma dla nas dziś tabu?, jakie są czy też będą konsekwencje usuwania go z naszego życia?, czym są współczesne tabu i czym różnią się od tych dawnych? Na spotkaniu inauguracyjnym gośćmi Pawła Huellego będą Julian Skelnik i Monika Samsel. Porozmawiamy o tabu w kontekstach skandynawskich, morskich oraz kaszubskich.

Skelnik, Samsel i Huelle o „Ostatnim tabu” – premiera 26. Blizy, 6 czerwca, poniedziałek, godz. 19:00, Gdyńskie Centrum Filmowe – Galeria

data: 6 czerwca 2016 (poniedziałek)

godzina: 19.00

miejsce: Galeria Gdyńskiego Centrum Filmowego, pl. Grunwaldzki 2, Gdynia

bilety: wstęp wolny

Przekroczone zostały granice, które do niedawna jeszcze zdawały się być absolutnie nienaruszalne. Mogłoby się wydawać, że jeden z najważniejszych fundamentów każdej kultury, jakim jest istnienie tabu, ostatecznie traci dotychczasową doniosłość i znaczenie. Jednak procesowi erozji jednych zakazów towarzyszy powoływanie do istnienia nowych o sile obowiązywania może nie słabszej niż poprzednie.

Tabu od zawsze budziło w ludziach dwie skrajne emocje – lęk i śmiech. Lęk, bo jego przekroczenie wiązało się z niebezpieczeństwem, śmiech – ponieważ każdy zdrowy umysł – od kiedy tylko został dopuszczony do głosu – musiał, choćby w najdelikatniejszej formie, przeciwstawić się samej istocie kulturowego zakazu – mówi Adam Kamiński, sekretarz redakcji. – Kiedy zastanawialiśmy się w redakcji nad tematem ostatniego tabu, wydawało się, że będzie on tylko spokojną – chciałoby się powiedzieć – akademicką przechadzką po dawno nieremontowanej drodze z kilkoma pordzewiałymi znakami. Tymczasem w ostatnich miesiącach nie tylko podokładano nowe tablice z zakazami, ale spróbowano nawet radykalnie zmienić porządek ruchu.

W numerze o ostatnim tabu i nie tylko opowiadają: Maria Peszek, Grzegorz Łoszewski, Agnieszka Smoczyńska, Adam Wiedemann, Krzysztof Polkowski, Bartosz Porczyk, Julian Skelnik, Przemysław Gulda, Sebastian Konefał.

Kwartalnik zawiera także arkusz malarski z twórczością Krzysztofa Polkowskiego, Marcina Zawickiego i Andrzeja Karmasza z Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

„Bliza” to pierwszy w historii ogólnopolski magazyn artystyczny wydawany w Gdyni. Pismo ukazuje się od listopada 2009 r. „Bliza” stara się łączyć wysoki, ogólnopolski poziom kulturalny z ukazywaniem ważnych lokalnych zdarzeń i osobowości. Jako magazyn artystyczny prezentuje zjawiska z różnych dziedzin sztuk: plastycznych, muzycznych, teatralnych, filmowych, literatury, architektury. Interesuje się także obyczajowością i semiotyką rzeczywistości.

  • „love_proxy”, „Przyciąganie” i „Przystań” w programie NY New Filmmakers Plus w Nowym Jorku!

  • „love_proxy” Marcina Niemkiewicza, „Przyciąganie” Aleksandry Szczepaniak i „Przystań” Diany Szczotki zostaną zaprezentowane w ramach kolejnej edycji programu NY New Filmamkers Plus w Nowym Jorku. Trwająca w dniach 1 -30 września edycja programu, organizowanego przez Anthology Film Archives w NY, obejmie, obok filmów z Gdyni, produkcje zrealizowane przez młodych twórców m.in. z Anglii, Chin, Iranu, Korei i USA.

  • „love_proxy” nagrodzone w San Francisco!

  • „love_proxy” Marcina Niemkiewicza zdobyło Nagrodę dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego w konkursie Sci-Fi Short & TV Awards w San Francisco. „love_proxy” było jedną z 27 nominowanych do Nagród produkcji, w zdecydowanej większości powstałych w USA. Uroczysta Gala dla zwycięzców Nagród odbędzie się 15 września.

  • „Nic poważnego” nagrodzone Grand Prix 17. Solanin FF w Nowej Soli!

  • „Nic poważnego” Kamila Czudeja zdobyło Grand Prix oraz Nagrodę Jury Młodych 17. Festiwalu Filmów Niezależnych Solanin FF, który odbył się w Nowej Soli w dniach 20 – 24 sierpnia. Jury przyznało filmowi Grand Prix za: „dobrą, prawdziwą opowieść, doskonałe aktorstwo i głębokie emocje wyrażone znakomitym językiem. Przewrotny tytuł zapowiada poważny temat, a realizacja dokonała się w duchu najlepszych tradycji polskiej szkoły filmowej”.

Więcej aktualności