Zmarł Leszek Kopeć

23 kwietnia 2025 roku zmarł Leszek Kopeć, dyrektor Gdyńskiej Szkoły Filmowej, wieloletni Dyrektor Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Odszedł człowiek legenda, człowiek instytucja, człowiek kina. Łączył w sobie mądrość, skromność, charyzmę i zaciekawienie drugim człowiekiem. Zapamiętamy go jako twórcę kultury i autorytet, ale też – o czym wspaniale nam opowiadał – kierowcę rajdowego, producenta parasolek i autora powieści. 

Zmarł Leszek Kopeć

Trudno uwierzyć w śmierć człowieka, który był od zawsze. W poprzednim roku Leszek Kopeć świętował 25-lecie pracy przy Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych: Miałem trochę szczęścia – mówił. – Zaczynałem w czasach dla polskiego filmu niezmiernie trudnych. Po kilku latach, sytuacja zaczęła się zmieniać na korzyść. W innym wywiadzie dodawał: To jest tak fascynujące zajęcie, że trudno się od niego oderwać. Miałem po drodze parę naprawdę lukratywnych propozycji, ale nie zdecydowałem się między innymi dlatego, że żal było mi zostawić coś, co się tak pięknie rozwija.

Leszku, nie umiemy sobie wyobrazić, jak będzie wyglądał świat bez Ciebie.

Leszek Kopeć (3.07.1951-23.04.2025) – producent, przedsiębiorca, wydawca. Dyrektor Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, Gdyńskiej Szkoły Filmowej oraz Prezes Zarządu Pomorskiej Fundacji Filmowej w Gdyni. Absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Gdańskim (1976) oraz Studium Menedżerów prowadzonego przez Gdańską Fundację Kształcenia Menadżerów (2001).

W latach 1973-1977 redaktor i współzałożyciel literackiego pisma studenckiego UG „Litteraria”. Autor powieści „Kredowe koło” (1989), opowiadań oraz recenzji publikowanych w polskich czasopismach. W latach 1993-1994 redaktor naczelny wydawnictwa „Fokus”, od 1995 do 2002 roku współpracownik kuriera czytelniczego „Megaron”. W latach 1999-2005 Dyrektor Neptun Filmu, od 2000 do 2002 roku producent, a następnie Dyrektor Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Od 2005 do 2010 roku dyrektor Centrum Kultury w Gdyni. Od 2015 do 2022 roku dyrektor Gdyńskiego Centrum Filmowego. Od 2010 do 2022 roku wydawca kwartalnika artystycznego „Bliza”. Od 2010 roku dyrektor Gdyńskiej Szkoły Filmowej.

Producent kilkudziesięciu filmów dyplomowych absolwentów Gdyńskiej Szkoły Filmowej, nagrodzonych na ponad 100 i nominowanych na niemal 200 festiwalach w kraju i za granicą, w tym dwukrotnie do Złotej Palmy w konkursie Court Metrage w Cannes. Otrzymał nagrodę Orła Pomorskiego w 2015 i tytuł Osobowość Roku Gdyni 2016 przyznawany przez Dziennik Bałtycki. Odznaczony Brązowym (2005), Srebrnym (2009) i Złotym (2015) Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Laureat Nagrody Artystycznej Prezydenta Miasta Gdyni (2009). W 2017 roku uhonorowany Medalem im. Eugeniusza Kwiatkowskiego. W 2022 roku otrzymał Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich za całokształt i osiągnięcia artystyczne. W 2025 roku został wyróżniony w złotej dziesiątce nagrody “Pomorzanin Roku”.

  • „love_proxy”, „Przyciąganie” i „Przystań” w programie NY New Filmmakers Plus w Nowym Jorku!

  • „love_proxy” Marcina Niemkiewicza, „Przyciąganie” Aleksandry Szczepaniak i „Przystań” Diany Szczotki zostaną zaprezentowane w ramach kolejnej edycji programu NY New Filmamkers Plus w Nowym Jorku. Trwająca w dniach 1 -30 września edycja programu, organizowanego przez Anthology Film Archives w NY, obejmie, obok filmów z Gdyni, produkcje zrealizowane przez młodych twórców m.in. z Anglii, Chin, Iranu, Korei i USA.

  • „love_proxy” nagrodzone w San Francisco!

  • „love_proxy” Marcina Niemkiewicza zdobyło Nagrodę dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego w konkursie Sci-Fi Short & TV Awards w San Francisco. „love_proxy” było jedną z 27 nominowanych do Nagród produkcji, w zdecydowanej większości powstałych w USA. Uroczysta Gala dla zwycięzców Nagród odbędzie się 15 września.

  • „Nic poważnego” nagrodzone Grand Prix 17. Solanin FF w Nowej Soli!

  • „Nic poważnego” Kamila Czudeja zdobyło Grand Prix oraz Nagrodę Jury Młodych 17. Festiwalu Filmów Niezależnych Solanin FF, który odbył się w Nowej Soli w dniach 20 – 24 sierpnia. Jury przyznało filmowi Grand Prix za: „dobrą, prawdziwą opowieść, doskonałe aktorstwo i głębokie emocje wyrażone znakomitym językiem. Przewrotny tytuł zapowiada poważny temat, a realizacja dokonała się w duchu najlepszych tradycji polskiej szkoły filmowej”.

Więcej aktualności